• Resurse

    Resurse

    “Cunoasterea este prin ea insasi putere.” Francis Bacon

    Investim alaturi de voi in cunoastere si educatie, va ajutam sa construiti in fiecare zi la implinirea voastra.
    Cuvintele de ordine sunt: impact, inedit, noutate si valoare.

  • 1

Articole

Managerul, factor de suport pentru angajatul al carui stres a scapat de sub control

managerul-factor-de-suport-dynamic-hr.jpg

 

Anul acesta, studiul "Stres National" pe care Dynamic HR l-a facut a indicat rezultate halucinante prin gravitatea lor: 99,7% dintre angajatii din Romania sunt stresati, sufera de stari de epuizare sau oboseala, stari deprimante sau triste. Iar 99% dintre acestia sunt afectati de stresul emotional, iar 97% de cel social.

Si, fara nicio urma de exagerare, am numit aceasta o adevarata pandemie care a cuprins angajatii din Romania. Evident insa ca, pe langa rezultatele studiului nostru, preocuparea cea mai mare este aceea nu numai de a le acorda intregul suport angajatilor al caror nivel de stres este unul foarte ridicat, ci si de a face tot posibilul sa prevenim si sa evitam ca astfel de rezultate sa se mai repete vreodata.

 Personal, cred cu tarie in puterea preventiei si in tot ceea ce putem face pentru a nu ajunge la stadiul in care suntem nevoiti sa vindecam. Iar cum a preveni cere un efort sustinut si mai ales informatii si date care sa vina in ajutor, raspund astazi la doua dintre intrebarile care mi-au fost cel mai des adresate:

1. Cum ne dam seama ca stresul a devenit o problema si ca trebuie sa luam masuri?

Realitatea arata ca, indiferent de statutul nostru, de munca pe care o facem sau de orice alte aspecte ale vietii noastre, cu totii suntem supusi factorilor de stres si pentru fiecare dintre noi acesta este o realitate pe care, cumva, trebuie sa o gestionam. Presiunea la care suntem supusi in diverse forme poate reprezenta un factor motivator, mai ales atunci cand vorbim de latura profesionala, insa, prea multa cauzeaza probleme. Deloc mici!

Ne dorim sa progresam in ceea ce facem, sa dam un sens muncii noastre, sa vedem si sa ne bucuram de rezultatele tangibile ale muncii noastre. Iar munca sub presiunea de a respecta deadline-urile poate fi antrenanta, plina de adrenalina, mai ales daca obstacolele sunt depasite si se atinge recunoasterea. Insa, in acelasi timp, prea multa presiune paraseste zona antrenanta si ajunge intr-una in care problemele tind sa fie grave. Ceea ce este important de stiut este faptul ca gestionarea stresului la munca reprezinta un proces dublu. Ea reprezinta atat responsabilitatea companiei, cat si a fiecarui individ de a lucra impreuna pentru a controla stresul. In acest caz, managerul joaca un rol esential. Astfel, ca manager, atribuirea de sarcini de munca si de termene limita sunt parte a activitatii normale. Cu toate acestea, a fi atent la semnele pe care un angajat se poate stradui sa le faca fata, oricare ar fi motivul, ar trebui sa fie un aspect la fel de important. Daca nu si mai important de atat!

Iata care pot fi semnele pe care managerii le pot urmari si observa in cazul angajatilor al caror nivel de stres a scapat de sub control:

·         Schimbari in comportament – angajatul poate trece la opusul modului sau de a fi, trecand, de exemplu, de la a fi plin de energie si de entuziasm la a fi ciudat de linistit si de retras.

·         Reactii emotionale exagerate – acestea pot veni sub forma de manie, crize de furie, frustrare, toane.

·         Angajatul poate parea ca este pierdut, depasit de situatie, dezorientat – el poate avea probleme de concentrare, poate fi distras foarte usor si confuz, poate arata o rezistenta fizica scazuta, stari de somnolenta sau hiperactivitate.

·         Pierderea simtului umorului – un angajat poate, de exemplu, sa nu mai vada si sa mai faca haz asa cum facea pana atunci de latura amuzanta a unei situatii.

·         Schimbari fizice si de infatisare – ele depind si variaza foarte mult de la un individ la altul, dar aici se incadreaza pierderea sau punerea in greutate, albirea parului, paloarea pielii.

2. Ce puteti face ca manager?

·         Discutati.

Gasiti timp sa vorbiti in privat cu angajatul care prezinta semnele de mai sus, facand din asta o prioritate si nemaiamanand sub nicio forma. De obicei, cand se ajunge in astfel de situatii, timpul este extrem de pretios si orice lamurire sau interventie este cu atat mai eficienta cu cat este facuta imediat ce aceste semne s-au instalat.

Nu presupuneti ca aceste semne sunt cauzate doar de munca. Pot exista si probleme la nivel personal si familial. Oricare caz ar fi, ajutorul este la fel de indicat.

Faceti-va cunoscute semnele constatate fara ca discursul sa para amenintator sau sa cuprinda idei preconcepute. Nu presupuneti ca stiti cauza stresului si permiteti-i angajatului sa vorbeasca si sa raspunda, aratand ca va pasa cu adevarat, ca aveti motive de ingrijorare si ca starea lui este importanta.

·         Oferiti sprijin.

Respectati faptul ca angajatul s-ar putea sa nu doreasca sa discute ceea ce se intampla in viata personala. In aceste conditii, subliniati serviciile de sprijin pe care compania sa i le poate oferi.

Asigurati-va ca stiti exact ce suport ofera compania si aveti aceasta informatie la indemana in timpul intrevederii, inclusiv date de contact utile si relevante.

·         Scadeti presiunea de la locul de munca.

Odata ce ati determinat sursa de stres, fie ea temporara sau pe termen mai lung, legata de munca sau de alti factori, revizuiti volumul de munca al angajatului. Acesta poate fi redus periodic sau se poate oferi un suport suplimentar de tipul trainingului pentru ca angajatul sa simta ca poate fi in stare sa isi indeplineasca sarcinile de munca. Iar daca sursele de stres sunt exterioare muncii, o perioada de concediu poate fi indicata. Cu singura observatie: ca toate acestea sa fie bine setate si programate in asa fel incat reducerea volumului de munca sa nu devina permanenta.

·         Follow-up.

Nu abandonati problema dupa ce ati facut toate acestea. Un follow-up eficient este la fel de important ca pasii parcursi inainte. Continuati sa va interesati de starea angajatului si fiti deschisi in continuare. Monitorizati comportamentul angajatului si organizati intalniri de follow-up pentru a vedea nivelul de progres inregistrat. In acelasi timp, ii puteti oferi si un "amic" de munca in care sa gaseasca sprijin si la care sa apeleze atunci cand momentele dificile se acutizeaza.

Da. Asa cum o spun de fiecare data cand am ocazia, stresul este o realitate. Stresul este aici si niciunul dintre noi nu are rabat in ceea ce-l priveste.

Tocmai de aceea, a face tot posibilul pentru a-i diminua efectele este vital. Ca manageri sunteti cei care au un cuvant si un rol esentiale atunci cand vine vorba de binele echipei. Folositi-l.

Cu bine, fara stres va doresc.

 

Simona Nicolaescu

Antreprenor Dynamic HR, trainer, coach, well-being visionary

Inscrie-te la newsletter

Urmatoarele evenimente

 
wlb-date

dynamic